Szukasz psychologa? Baza porad i duża pomoc psychologów psychologicznych. Poradnia, która Ciebie nie zawiedzie.

WARUNKI NIEZBĘDNE DLA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU NIEMOWLĘCIA

Na zakończenie podamy najważniejsze wskazania pedagogiczne, dotyczące sposobów postępowania z dzieckiem w pierwszym r.ż. Wynikają te wskazania m.in. z prawidłowości rozwojowych, które zostały uwydatnione przez nas w niniejszym rozdziale, jak również z praktyki wychowywania niemowląt w rodzinach oraz w żłobkach i w domach małego dziecka.

Dziecku w okresie niemowlęcym należy zapewnić odpowiednią do wieku liczbę godzin snu i czuwania w ciągu doby. Niemowlęta w wieku od 2 do 5 mieś. powinny spać przez 16 godz., a czuwać 8 godzin na dobę: od 5 do 9 mies.ż. powinny spać 15 -14 godz., a czuwać 9-10 godz.: w IV kwartale życia powinny spać 14 -13 godz. na dobę, czuwać zaś W ciągu 10-11 godzin.

Zdrowe dzieci w wieku 2-5 mieś. powinny czuwać 4 razy po 1,5 – 2 godz., spać w dzień 3 razy po 2 godz., a w nocy 10 godz.: w wieku 5-9 mieś. powinny czuwać 4 razy po 2-2,5 godz., spać w ciągu dnia 3 razy po 2 – 1 godz., w nocy zaś 10 godz.: starsze niemowlęta (IV kwartał) mogą już czuwać 3 razy po 3 – 4 godz., a spać 2 razy po 2 – 1,5 godz. w ciągu dnia.

Bardzo duże znaczenie dla rozwoju dziecka mą kolejność czuwania, snu i karmienia. Prawidłowa kolejność jest następująca: sen, po obudzeniu się karmienie, po karmieniu czuwanie. Dziecko wyspane – dobrze je, a syte – bawi się spokojnie, usunięte bowiem zostały pobudzające do płaczu podniety głodowe.

Niezwykle ważna ze względów wychowawczych jest właściwa organizacja okresu czuwania. Dziecku grozi w tym czasie bądź przeciążenie nadmierną liczbą i nazbyt dużą siłą bodźców (częsty błąd wychowawczy popełniany w środowisku rodzinnym), bądź też zbyt mała liczba bodźców, co prowadzi do zahamowania rozwoju niemowlęcia (błąd wychowawczy, z którym szczególnie należy walczyć w żłobkach i w domach małego dziecka).

W okresie czuwania dziecka nie wystarczy mu zapewnić działanie jakichkolwiek bodźców. Przeciwnie, bodźce te muszą być ściśle dostosowane do okresu rozwojowego, do możliwości anatomicznych i fizjologicznych niemowlęcia. Bodźce nie dostosowane do wieku dziecka albo nie odgrywają pozytywnej roli w jego rozwoju, albo też wywierają wpływ wyraźnie szkodliwy. Dlatego też wskazania wychowawcze w tym zakresie muszą być ściśle powiązane z całokształtem rozwoju niemowlęcia w poszczególnych miesiącach jego życia.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.